15 PowerPoint tips

Du vill alltså använda PowerPoint? Fel använt är PowerPoint ett stjälpmedel snarare än ett hjälpmedel. 

file1

Okej, här får du 15 tips från mig:

15 PowerPoint tips

  1. Använd inte PowerPoint. Mottagarna är trötta på tråkiga slides och kan ändå inte fokusera på både dig, det du säger och vad som står på sliden.
  2. Innan du ändå drar igång PowerPoint, skriv först ner vilket Syfte, Målgrupp och Mål du har för din presentation.
  3. Inte fler än tre punkteragendan (Vi minns i tretal)  – om du alls måste ha en agenda-slide. (De är också så tråkiga, och är det bara tre kan du säga dem själv)
  4. Ett budskap per slide. Jo, det är faktiskt bättre att ha fler slides än att packa in så mycket informations som möjligt på färre slides. Det är ett vanligt misstag som många gör.
  5. Gör två versioner om du tänker skicka ut bilderna efteråt. En läsversion med mer text som de kan läsa. En presentationsversion minimalt med text som du har när du presenterar.
  6. Ha max sex objekt per slide. Hur många prickar det är på en vanlig tärning klarar vi av att tolka utan att börja räkna. Sedan krävs det mycket tankekraft. Och kom ihåg att rubriken är ett objekt. Loggan är ett. Och så vidare.
  7. Var tyst när du bytt slide. Om du har information du vill att de ska ta till sig av så var tyst tills de hunnit läsa.
  8. Inget talarstöd alls. Sliden är inte till för att du ska komma ihåg utan för att stärka publikens kom-ihåg. Om du har dina talaranteckningar framme visar du bara att du inte kan prata utan stöd.
  9. Inga meningar – alls! Om det inte är ett citat. Se också punkt 8.
  10. Kör en stavningskontroll.
  11. Ha gärna fontstorlek över 24. Och max 3 olika storlekar.
  12. Använd relevanta bilder. De är mer omedelbara för hjärnan att ta till sig än text. Om de inte är relevanta kallas de Dekoration. Inget sånt.
  13. Använd B-tangenten så släcks skärmen. En mycket bra funktion. W är också ok.
  14. Se till att du har tydliga kontraster i färgvalen så blir det enklare att läsa. Gärna svart bakgrund och vit text om det är ok hos er.
  15. Om du använder grafer – gör de enkla. Enkla att se och förstå. Och ska du animera fram innehållet måste du ge tittaren tid att smälta varje steg. Om det är för krångligt är det bättre att använda whiteboard och tvinga dig till enkelhet.

Kom ihåg att det du inte kan förklara på baksidan av en servett, har du heller inte förstått…

Lycka till

//Antoni

 

 

Dela inlägget

Fler inlägg